Aion: trhák, nebo propadák? (1.část)

Článek sepsal archie; přidal a naformátoval Heady | Korekce Heady
Sepsáno 22.11.2009 1:01 do kategorie Články

logoPřinášíme vám několikadílný článek od jednoho z našich čtenářů, Marka Svítka. Aion, hra od tvůrců Lineage 2, jež vzala MMORPG scénu útokem. Obrovský hype a nepochybná úspěšnost této hry mluví za vše. Ale je tomu opravdu tak? Autorův úhel pohledu na tuto jihokorejskou hru je více než zajímavý a přináší cenné informace všem potenciálním hráčům této hry.

Úvod

Aion byl uváděn jako převratná novinka. Na rovinu, po absolvování evropských betatestů a prvních týdnů ostrého provozu jsem značně skeptický ohledně jeho budoucnosti. Aion totiž v podstatě nepřináší nic nového. Docela dobře si ho můžete představit jako kompilát úspěšných prvků z jiných MMORPG. Bohužel ne všech, takže v řadě faktorů hra působí nedotaženým dojmem. A spojení úspěšných prvků je možná taky trochu moc optimistické.

login

Prvním nepříznivým dojmem po startu plné hry byly fronty na přihlášení do hry. Třebaže se podobná situace objevila u všech velkých MMORPG, jeden by očekával, že se tvůrci Aionu poučí. Nestalo se tak a situaci příliš nepomohly ani narychlo přidané nové servery, ani avizovaná možnost transferu postavy. Odhaduji, že i přes znalost počtu předobjednávek a hráčů z betatestů situaci NCSoft podcenil. Možná také očekávali, že po prvním měsíci hraní de facto ještě bez pravidelného poplatku, nebude řada hráčů pokračovat, a nechtěli utrácet za nové servery. Vzhledem k aktuálnímu stavu hry je tento směr vývoje docela pravděpodobný. Tento problém již naštěstí momentálně neexistuje. Svou roli splnily nejenom nové servery, ale také (podle mého názoru) odchod hráčů.

Popis

Ale pojďme se podívat na hru samotnou. Herní příběh se nikterak nevymyká z normy, neurazí ani příliš nezaujme. Nechci do detailu rozebírat možnosti výběru postavy či rasy. Takže jednoduše: můžete si vybrat jednu ze dvou znepřátelených ras Asmodians či Elyos. Asmodians jsou jakoby ti zlí a Elyos dobří, čemuž odpovídá i jejich stylizace. Jiné rasy nejsou hratelné a představují buď neutrální frakci obchodníků - Shugové či znepřátelené strany – Balauři, Krallové, Mau. Víc jich nečekejte. Vyzdvihl bych možnosti vytváření postavy, kde se můžete skutečně vyřádit. Od líbivých slečen v manga stylu až po naprosté zrůdičky. Bohužel manga stylu jsou poplatné i zbroje, které zejména na ženských postavách působí poněkud zvláštně – především u těžkých zbrojí. Podobně na mě působí i předimenzované meče, nebo jiné zbraně. Naopak pěkné jsou třeba orby kouzlících postav. Ale připouštím, značnou roli hraje jistě míra individuálního vkusu. Abych nezapomněl, na jednom serveru si smíte vytvořit postavy jen u jedné rasy. No, jak už jsem psal, vlastně nic převratného.

Elyos/Asmodians

Na začátku hry se standardně objevíte ve startovní lokaci. Hra vám nabídne tutoriál, ovládání postavy se neliší od známých modelů. Když umřete, objevíte se u obelisku – jsou rozmístěny po mapě a za kinahy se k nim „připoutáte“. Později si můžete koupit tzv. kisk, který vám na omezenou časovou dobu umožní totéž. Ale je pouze pro partu nebo alianci. Se smrtí ztrácíte zkušenosti, ale můžete si je koupit v určitém množství zpět. Ze nemalé částky, které postupně narůstají. Neplatí to pro smrt v PVP, kde ztrácíte jen symbolické množství.

Skilly, tedy příslušné dovednosti, si nakupujete. Později můžete získat ještě tzv. stigma skilly z příslušných stigma kamenů, kterých můžete mít až 8. Je to jakási chudá napodobenina talentových stromů známých z jiných her.

Hratelnost, prostředí, questy

Pohyb je omezen pouze na chůzi, respektive běh. A později létání, případně plachtění. Plavat nemůžete – pokud vlezete do hluboké vody, utopíte se. Dopravní prostředky ve smyslu koní a podobných nejsou. Pouze možnost teleportu do hlavních měst a pevností (4 pro každou rasu) a letu v průměru do dvou až tří míst na mapě. Všechno samozřejmě pěkně drahé.

coverHráče, kteří si vyzkoušeli hru za obě strany, jistě zarazí, že počáteční lokace jsou víceméně identické. Tedy samozřejmě vypadají jinak, ale questy jsou téměř stejné, „mobové“ se liší snad pouze jménem a vzhledem. To samé platí i pro další NPC. Tady si tvůrci evidentně usnadnili práci. A co víc, až na maličkosti mi situace přijde situace stejná až do cca 20. úrovně. Pak už jsem pokračoval pouze za Elyos, ale obávám se, že nastolený trend pokračuje i na vyšších úrovních.

Prostředí je laděno podle rasy, takže pro Elyos je jakoby v elfském stylu pestrobarevných krajinek, u Asmodians je krajina pochmurného, mrazivého rázu. Neplatí to pochopitelně pro všechny lokace, ale základní styl zůstává zachován. Grafiku bych označil za průměrnou, přičemž nejhůře podle mého názoru vypadá Abyss. Pár ve vzduchu plovoucích ostrůvků s minimálním obsahem rozhodně nenadchne. Vyšší úrovně jsou sice o něco lepší a ani pevnosti to již nevytrhnou. Pro pořádek, Abyss je v podstatě především PVP zóna, ale jsou zde i questy pro PVE.

Co se samotné hratelnost týče, tady bych viděl největším kámen úrazu. Hra je deklarována jako PVPVE, přičemž hráč má do určité míry na výběr. PVP však nezačnete před 20. úrovní a poté jen díky tzv. riftům, kterými mohou hráči obou frakcí přecházet na jinak zcela oddělená území. Jinak je PVP přístupné až po 25.úrovni v Abyssu. Problém hratelnosti spočívá samozřejmě v „expení“, tedy nabírání zkušeností a zvyšování levelu postavy. Třebaže NCSoft deklaroval obrovské množství questů, aby se hráči vyhnuli nudnému „grindování“, skutečnost zase tak růžová není. Pokud budete plnit všechny questy, sice získáte dostatek bodů, ale na určitých levelech stejně budete dokončovat grindováním. Čím vyšší budete mít level, tím více budete nuceni grindovat.

Questy nabíráte tzv. kampaňové – sledují jakousi linii příběhu, ale mě osobně nechytila. Těch pár animací, které je doprovází, nevylepší jinak spíše hluchý příběh. O nějakém výrazném zapojení hráče do příběhu nemůže být řeč. A pak máte obyčejné questy pro získávání expů, věcí či kinahů. Samotná náplň questů je pak naprosto podprůměrná. Až na vzácné výjimky se jedná o úkoly typu „dones balíček, promluv si s touto osobou, zabij x-krát tohle zvíře a přines z něho rohy (drápy …)“. Navíc odměny za questy nejsou žádná sláva ani po stránce expů ani po stránce herní měny – kinahů, případně herních předmětů. Velice často také musíte v rámci questu zabít velký počet mobů, přičemž za první 2 nebo 3 zabití získáte více expů než v odměně za quest. Není divu, že se pak často jednomu ani nechce vracet quest zpět k NPC. Tvůrci hry navíc vymysleli, jak nabídku questů zvýšit – část z nich je opakovací a grind vítězí na celé čáře. Plánovaný patch by měl sice odměny za questy navýšit ve smyslu expů, ale zásadní obrat k lepšímu nečekám.

Naprosto mě znechutily malé mapy. Quest vás pošle zabít určité množství mobů, bohužel tam naleznete půl tuctu hráčů, kteří dělají stejný quest. Ochota vytvořit partu je obvykle minimální, protože se to z hlediska zisku expů nevyplatí. Pokud se pak v dané lokaci objevuje jen hrstka mobů, které vám ještě kradou postavy s větší výstupem dmg (damage), strávíte moře času nudným naháněním potřebných mobů. Výjimkou jsou pouze elitní mobové, s jedním háčkem. Ranger nebo spiritmaster si klidně zabije sám i elitního moba o 2-3 levely vyššího. Lepší důkaz nevyváženosti snad ani nepotřebuji. Navíc najít nějakého speciálního questového moba, který se objevuje na několika málo (3-4) místech je v běžném herním čase nemožné. Na každém místě už čeká několik hráčů. Úplně stejná je situace u rare mobů s nadějí na lepší drop. Obrovským negativem hry je, že drop patří hráči, který mu udělí největší dmg (neplatí pochopitelně v partě). Výsledkem je neskutečné vykrádání mobů, na některých místech dokonce najdete hráče, kteří to snad provozují jako živnost. Podobné chování je běžné i při těžbě aetheru.

Další články v seriálu Aion: trhák, nebo propadák?

Popis seriálu:


Anketa

Souhlasíte s autorem?
Hlasuj a získej 15 měďáků do pokladnice
[22.11.2009]
Hra: Aion - články | rychlovky
Klíčová slova: kritika
Zdroj: -
Sdílej článek: Odkažte článek na Facebooku Odkažte článek na Twitteru Odkažte článek na Google Bookmarks Odkažte článek na Linkuj Odkažte článek na Delicious Odkažte článek na Digg Odkažte článek na Vybrali.sme.sk Odkažte článek na Pozrisi Odkažte článek na Top články

Diskuze k článku

avatar 1. (#1070) Strmy sepsal 22.11.2009 1:24
Zajímá mně kde autor hraje? Protože já si takto stěžovat na vykrádání mobů nemůžu. Jsem teda na offi..
avatar 2. (#1072) archie sepsal 22.11.2009 9:34
Hraji na official - Gorgos, Telemachus, free servery snad ani nejsou (aspoň po nich nepátrám). Vykrádání mobů záleží asi na oblasti a herním čase. Na Gorgosu mi přijde častější.
avatar 3. (#1073) Albert sepsal 22.11.2009 10:48
Mě tahle hra přišla divná už svým nicneříkajícím názvem. Navíc podle toho co jsem viděl a četl je to taková všehochuť bez vyhraněného názoru dělaná stylem, okoukáme co se dá, přidáme křídla a nemůžeme neuspět. Záleží na vkusu, ale osobně mě tahle hra neoslovila ani v nejmenším.
avatar 4. (#1074) qirix sepsal 22.11.2009 12:58
Zajímavá recenze, ale vlastně nic převratného. Neobjektivní recenze člověka, který má tu svoji oblíbenou hru a všechny ostatní jsou jiné a tím pádem špatné.

Z toho co jsi napsal mi připadá, že jsi Aion hrál tak možná týden a ještě někdy ze začátku a nedostal jsi se ani pořádně do Abyssu nebo jiných lokací.

1) Skoro všechny aktuální hry dnes vznikají spojením různých konceptů jiných úspěšných her. Tohle je vlastně to samé, díky čemu se wow mohlo stát úspěšné. Lore vykradený z warhammeru, pve z everquestu a většinu ostatních věcí přidali až v průběhu let.

2) Porty a ty přesuny pomocí létání jsou hodně levné. Pokud na jeden přesun potřebuješ tolik peněz, kolik ti padne z dvou nebo tří mobů,tak je to zadarmo.

3) Fronty se už řešili tolikrát, že nemá cenu se o nich pořád zmiňovat. Podle mne to vyřešil ncsoft dobře. Místo aby pořád přidával nové servery, které by po čase byly prázdné a musel by je spojovat (už vidím tu vlnu souhlasu hráčů s takovým tahem), posílil stávající, aby utáhli potřebný počet hráčů. Netuším odkud autor recenze vzal tu informaci, že najednou ve stejnou dobu přestalo hrát tolik lidí, že se také přestaly ze dne na den objevovat fronty. Takový úbytek hráčů jsem zatím zaznamenal jenom ve wow, kde ze dne na den přestalo hrát 6 miliónů hráčů, ale to nebylo kvůli tomu, že by chtěli, ale protože se na ně Blizzard vykašlal…

4)
>> Později si můžete koupit tzv. kisk, který vám na omezenou časovou dobu umožní totéž. Ale je pouze pro partu nebo alianci.
Z tohohle to není jasné, ale i ten group kisk může používat samotný člověk a nepotřebuje k tomu žádnou partu nebo alianci.

5) Když už je označena grafika v Aionu jako průměrná, v jaké mmorpg hře (která je aktuálně dostupná) je lepší?


6) A opět grind. Asi něco dělám špatně, ale jsem level 40 a ještě jsem nemusel grindovat a to ani nedělám všechny questy, ale vybírám si jenom ty pro mne zajímavé.

7) Ta situace s questovýma mobama a že tam čeká hodně hráčů, to je klasický případ ze začátku hry, kdy spustili server a najednou všechny questy začaly dělat tisíce hráčů. V tuhle dobu (poslední měsíc) se mi to ještě ani jednou nestalo.

8) Sólování elitek je taky zajímavé, škoda že tam v tom výpisu u rangera a spiritmastera není ještě cleric a sorcerer. Jako tohle je úplně klasická věc, elitky musí být meelee a tyhle chary útočí na dálku, takže tu elitku ukitují, to není nic o vyvážení charů. Nebo co si představuješ pod vyvážením charů? Že ranger nevydrží tolik jako tank, takže mu zvedneme obranu? Že tank nemá healy, takže mu přidáme healy, aby se mohl léčit? Assassin nemá žádné CC skilly, takže mu nějaké přidáme? To, že každé povolání umí něco jiného, je podle mne dobře. Každý má svoji roli a podle toho, co se komu líbí, si taky každý hráč vybere povolání, které mu nejvíc vyhovuje.
avatar 5. (#1075) archie sepsal 22.11.2009 18:03
Ad Girix: Otázka jiného názoru. Já nikde netvrdím, že je to objektivní recenze. BTW jsem s tím ještě nepraštil, ale asi to je na spadnutí. Takže jsem viděl skoro všechno, co se dalo. Ale evidentně každý máme na MMORPG jiné požadavky.
avatar 6. (#1076) qirix sepsal 22.11.2009 20:31
Spíš je zajímavé, že i přes to, kolik lidí Aion hraje a že v Koreji je třeba úspěšnější než všude jinde nejúspěšnější wow, v tvé recenzi jsou jenom zápory a chybí tam jediný klad. Docela se divím, že stále hraješ hru, kde se ti vlastně nic nelíbí. U všeho zajímavého pak přidáš, že to není nic převratného -> je to špatně. Když je něco udělané jinak, tak to zase není dělané jako v jiných hrách -> je to špatně. Vlastně teda nechceš nic nového, ale ani nic co už bylo?

Mně připadá, že tohle není recenze, ale pouze soupis věcí, které se ti v Aionu nelíbí…

P.S.: První písmeno v mém nicku je malé Q
avatar 7. (#1077) Heady sepsal 22.11.2009 20:36
Ona to taky není recenze :).
avatar 8. (#1078) archie sepsal 22.11.2009 21:46
Ad qirix: pardon az nick :D Proč to ještě hraju? Dobrá otázka, taky si ji kladu ;-) Odpověď - lidé z legie. Ale rychle ubývají, takže cesta je naznačena. A trochu utloukám čas do další MMO, no ;-) Je to první díl článku, takže to není všechno. Je to hodně negativní, úmyslně. Právě kvůli těm, co Aion zvažují, ať vidí druhou stranu věci. Ale dobře, co se mi líbí v Aionu? Částečně hudba, tituly, které přináší i nějakou tu výhodu postavě. A asi by se ještě pár maličkostí našlo. Ale prostě z mého úhlu pohledu minusy převažují. A argumentace počtem hráčů? To je strašně ošidné měřítko. Asii vynechám, jejich přístup k MMO je prostě odlišný. A spousta lidí podlehla jednoduše marketingu. A nepřevracej moje slova. Nevadí mi věci udělané jinak, pokud jsou udělané dobře. Nebo z jiných her, pokud jsou dobré. A to je právě ten problém.
avatar 9. (#1079) Dragnor sepsal 22.11.2009 23:39
to qirix: takovy detail k tomu grindu, kolikrat si do toho lvl 40 byl ve Fire Templu? :)
samozrejme ze asijati to hraji, maji jiny herni vkus, jina spolecnost, jine vsechno..
a po graficke strance je samozrejme napriklad takovy age of conan o dve tridy jinde a pritom ma podobne velke mapy.
To vse co ale autor kritizuje nejsou nikterak zavazne veci. Zavazne je, ze hra byla prezentovana jako naprosta bomba vzhledem k masivnim bitvam, a jake to prekvapeni, ze hra ony masivni bitvy samozrejme nezvlada. No a aby byly jaks taks hratelne musite si vypnout zobrazovani hracu okolo, teda pokud to stihnete nez vam hra padne. A ani pak to neni nic extra dva stepujici houfy stojici tesne mimo dostrel naproti sobe, a kdo se spozdi je mrtev mrknutim oka, nasledujici prepocitanim zda uz je nas teda opravdu dvakrat vic a bleskove prejeti nepritele.
Naprosto otresna dohlednost, kdy se hraci ztraceji par metru od vas a nebo se vykresli az kdyz jste mrtvi, kdy zjistite aha ona je tady armada nepritele vsude kolem.
Ale urcite je to od lineage 2 pokrok a sve lidi si to najde/naslo. jen to neni neco co by dokazalo ohrozit treba wow a jine.
avatar 10. (#1080) qirix sepsal 23.11.2009 1:13
Ve FT jsem byl asi 5x, převážně kvůli těm questům, jinak expy nic moc, z obyčejných mobů bych jsem měl asi polovinu a padali by mnohem rychleji než takhle v partě 6 lidí. Dropy žádné, neviděl jsem tam jediný užitečný drop, až na ten náhrdelník, který mi ale jako rangerovi je nanic. Osobně jsem FT přenechal lidem, kteří se tam pokoušeli dropnout zlatou zbraň.

Mě se třeba zrovna AoC graficky vůbec nelíbil…

S těmi masivními bitvami a sekáním máš pravdu, ale to stále ještě jde odladit a vychytat. Zase ale chápu, že Athlon 3600+ toho moc nezvládne na maximální detaily s hodně postavama, takže možná to je problém mého procesoru a ne enginu. Celkově stejně žádný lepší v době vzniku hry nebyl dostupný. O tom padání moc nevím, zatím jsem ho nezažil a to na siege chodím docela pravidelně.
To opožděné vykreslení nepřátel je podle mne kvůli tomu, že se jejich textury načítají, až když jsou potřeba a pak to nestíhá disk. Tohle se mi občas také stává, ale hrát kvůli tomu nepřestanu.

Mimo wow mě momentálně nenapadá žádná jiná úspěšná hra, kterou by lidé vydrželi hrát nějak dlouhodobě. I to wow většina hráčů hraje jenom nějaký čas po updatu a pak ho opětovně pošlou k ledu. Nyní Aion hraje stejně lidí jako wow po měsíci od spuštění (EU+NA, hrubý součet, Blizzard to taky nemohl spustit v obouch regionech současně…) Po roce od spuštění hrály wow celosvětově 4 milióny lidí, u Aionu bych se nebál to srovnávat, rozhodně se to nebude lišit v řádech.
Jinak ohrozit wow Aion ani nemůže, je to totiž dost rozdílná hra, určená pro jiné hráče a já pevně doufám, že ho žádný wowkař nebude brát jako náhradu, ale jako úplně jinou hru s jiným stylem hraní.
avatar 11. (#1081) Albert sepsal 23.11.2009 6:09
jj někdo má rád barokní fráčky, někdo zas zakrvácený drátěný košile.
avatar 12. (#1082) Kicker sepsal 23.11.2009 7:28
no koukám, že můžu bejt rád, že jsem se nakonec neodhodlal ke koupi :D hodnocení autora asi tak sedí k mým přepokladům o tom jak tahle hra vypadá, ono asi bych řekl, že není špatná, z toho co jsem četl a viděl je to prostě další "asijská" MMO s pár věcmi navíc, skvělým marketingem, který ovšem nebyl podpořen ze strany firmy při launchi hry takže hráči se občas do hry ani nedostali, je mi docela smutno když vidím kolik MMO se dělá stejných jako ty ostatní, protože přeci jen něco okopírovat a utrhnout pár fanoušků od jiné hry je lehčí než udělat něco kompletně originálního, teď začíná free week od Lotra, škoda jen, že je tam tak málo PVP možná bych u něj skončil, každopádně ještě větší škoda, že snad všechny MMO jsou na maximálním levelu hlavně farm o co nejlepší equipment a nějakou formu "achievmentů", pokud znáte nějakou MMO se skutečně originálním end-game contentem, která má co říct i při levelování, a ne jako WoW (který mě přestal bavit na 80ce) udělej si max lvl a pak farmi až do konce svých dní tak dejte vědět :D
avatar 13. (#1084) JohnG sepsal 23.11.2009 11:17
Kicker já taky sem rád přeci jenom sem si to vyzkoušel u kámoše a nic moc....Nvm v poslední době moc MMO kde jen mačkáš určitou kombinaci kláves nebaví ..
avatar 14. (#1088) Dragnor sepsal 23.11.2009 23:29
no prave nehlede na to, ze jako meele char se musis u vetsiny skilu/chainu zastavit, aby si je vubec proved. prece tohle uz je davno prekonana vec
avatar 15. (#1099) DJ Killer sepsal 25.11.2009 2:37
Mě osobně Aion skoro vůbec nezaujal. Vzhledem k tomu, že jsem si projel celé Lineage II, mi to nepřináší nic extra nového. Aion nepřináší nic extra, příběh skoro žádný. Osobně mě daleko více zaujala hra Dungeons and Dragons Online ;-) Hraju jí teprve chvilku, ale má své kouzlo, které člověka upoutá, není to jen zběsilá kopie těch nejslavnějších MMO trháků. Má svůj styl a to se mi líbí, navíc má nějaký ten svůj příběh a v dosti questech je to dost znát. Nicméně tahle hra už je na trhu také nějakou dobu, ale teď se stala free a po pravdě jsem se o ní pořádně dozvěděl až v poslední době. A naprosto mě uchvátila. Ale zpět k Aionu, Aion jsem zkoušel a jak už jsem říkal, Aion nepřináší nic extra nového, jsou to jen vzaté věci z ostatních slavných MMO s troškou upgradu. Určitě si získá znuděné hráče Lineage II, kteří tu hru už znají nazpaměť a mají chuť hrát něco na podobné bázi.
avatar 16. (#1100) qirix sepsal 25.11.2009 5:50
>> Aion nepřináší nic extra nového, jsou to jen vzaté věci z ostatních slavných MMO s troškou upgradu.

Tohle je velmi pěkně řečeno, ale uveď mi jedinou hru, která tohle nedělá. DDO je taky kopie jiných her plus mírná obměna některých věcí. Darkfall, Final Fantasy, Everquest a ostatní nejsou také ničím extra, všechno tady už bylo…

Btw „projel celé Lineage II“ znamená co? Vylevelil jsi všechny (30 nebo kolik jich je) chary na maximální level na officu? Mimochodem, teď někdy vyšel další update, to už máš maximální level a vybavení? Už jsi vyzkoušel všechny nové skilly?

Nic proti, ale Aion nemá s Lineage skoro nic společného. Jediný, čím se to může podobat je styl grafiky… <ironie>A pak samozřejmě létání, RvR, nemožnost PK, lokace bez možnosti PvP, náhodné časy dobývání pevností + PvPvE, instanciované dungeony, dreaghnout (instance) s PvP, soul bound itemy, aukce, gathering+crafting, AP+medaile. Máš pravdu, tohle všechno je skoro stejné jako v Lineage2 a Aion vlastně oproti ní nic extra nového nepřináší…</ironie>
avatar 17. (#1102) Heady sepsal 25.11.2009 15:45
Aion je stejnej grind jako L2, jen v novým kabátu a enginu.
avatar 18. (#1103) Albert sepsal 25.11.2009 18:52
Qirixi jak dlouho si DDO hrál? Těžko bys hledal originálnější hru, ono jestli se ti zdá jako kopie, tak nejspíš proto, že Advanced Dungeons and Dragons je už 30 let zdrojem inspirace pro všechny možné fantasy žánry.. knížky, filmy, hry. A to co ty nazýváš kopií, protože to znáš odjinud je právě oním zdrojovým originálem. Herní systém je tam taky naprosto nezaměnitelný a těžko jej srovnávat s jakoukoliv jinou hrou. Nechci se hádat, protože je zřejmé, že ti Aion sednul a vadí ti kritiky. Pokud se Ti hra líbí, tak si do toho opravdu nenechej kecat, není to o tom, vybrat objektivně nejlepší hru, ale tu co tě prostě bude bavit.
avatar 19. (#1105) qirix sepsal 25.11.2009 23:38
Já netvrdím, že DDO je běžná dnešní mmorpg, která se snaží být co nejvíc podobná wow, protože nic jiného nebude v dnešním stavu schopné mu konkurovat. Já pouze poukazuju na to, že všechno má nějakého předchůdce a všechny dnešní hry vychází z nějakých starších a snaží se kombinovat to nejlepší z nich. V případě DDO je to hold víc skryté kvůli staršímu zdroji… Ano, je originálnější než wow nebo aion, ale stále to není nic extra.

Já si nemyslím, že Aion je bezchybný, pouze se snažím ukázat, že na rozdíl od článku nemusím vypisovat jenom zápory, ale existují i klady, které ti všichni, co zde píší (předpokládám zklamané hráče, kteří čekali něco jiného), nezmiňují. Pokud je smyslem článku pouze odradit od hraní Aionu, tak to splňuje dokonale. Já se snažím pouze poukázat na to, že všechno není černobílé…

Kdybych si přečetl takovýto článek a měl se rozhodovat jenom podle něj, tak bych Aion nikdy nevyzkoušel a nepoznal bych celou legii nových a bezva lidí. Nebavil bych se při hraní tak, jako poslední dva měsíce při Aionu. Dost možná bych dokonce přestal úplně hrát mmorpg, protože mne za poslední 3 roky žádná nezaujala…

Heady: Uveď mi jedinou jednu mmorpg, kde není žádný grind.
avatar 20. (#1106) Albert sepsal 26.11.2009 0:00
qirixi myslím, že ti rozumím, představ si, když jsem začínal hrát DDO a snažil se sehnat někoho, kdo by to hrál a ze všech stran jsem slyšel... nuda, potřebuješ grupu, málo contentu, instancovaný, málo hráčů, mrtvá hra atd. atd. znám tvoje pocity. Pokud bys to chtěl autorovi článku dát sežrat, chtělo by to protičlánek ;)) Jednoduché, elegantní řešení, než se hádat v komentářích. ;)
avatar 21. (#1107) Heady sepsal 26.11.2009 0:48
qirix: Je sakra rozdíl mezi hrou, kteréžto součástí je grind a hrou, která je na grindu postavená. A říkej si co chceš, ale NCsoft a obecně jihokorejský/japonský koncept MMO je založen právě na grindu. Oproti tomu naopak Západní proudy jsou spíše orientované na RP.
A mluvit o DDO jako o něčem, co není originální mi přijde na facku.
Nechápu, proč tu Aion bráníš zuby nehty.
Všem je to jasné. Je to další, o trochu vychytanější jihokorejský grind. Nic víc od tý hry čekat nemůžeš, na tom stojí a padá. Všechno ostatní ti ten stereotyp přiblíží a zpříjemní :).
A nemusíš mi oponovat se vší vášní. Strávil jsem 5 let s L2 a Aion jsem taky hrál ;).
Jediný, co by mohlo v budoucnu Aion někam dostat jsou updaty. Pokud z toho neudělaj po nějaké době úplně jinou hru (jako L2).
Třeba takovej housing co plánujou, pokud dotáhnou do konce, bude to pecka.

Když říkáš, že ses nebavil při hraní tak, jako poslední dva měsíce u Aionu, jen ze zvědavosti, kolik MMO a jak dlouho jsi už hrál?

A jen upřesnění - já tu Aion nepranýřuju. Někomu asijskej grind vyhovuje. Mě bavil dlouho. Ale přejed se mi.
avatar 22. (#1108) qirix sepsal 26.11.2009 1:37
- WoW půl roku, quest grind, arena grind, boss grind, už nikdy víc
- AoC asi 3 měsíce, sice lepší grafika než ve wow, ale víceméně to bylo na vyšším levelu nehratelný
- WAR asi třičtvrtě roku, většina lidí v průběhu odešla a lagy+updaty mě odradili od pokračování
- EVE, tak dva měsíce
- DDO, betu a pak chvíli po startu. Stejně jako EVE, kdyby byli lidi, s kterýma bych mohl hrát, tak by to byla super hra. CZ&SK komunita je tam dost malá a i přesto rozhádaná. Na hledání anglicky mluvících hráčů, kteří by mne vzali mezi sebe, jsem neměl náladu. Navíc by kvůli mým znalostem angličtiny vázla hlasová komunikace.
- Lineage2, tři roky na Hindemithu, super grafika, super pvp, bezva lidi, ale příliš grindění mobů (ani mi nevadí levelení, ale spíš doplňování expů po smrti a pořád se zvyšující maximální level) a co s tím pak udělali po Interlude… Radši jsem skončil dřív, než bych si Lineage2 úplně znechutil.
- Shania, PW, Darkfall, EQ2, tyhle jsem hrál jenom chvíli a nebo jenom triál
- GW (od NCSoftu, hmm, asijský grind), dalo by se říci 2 roky, ale s hodně přestávkami.

K tomu grindu v Aionu (alespoň předpokládám, že myslíš opakované zabíjení mobů), jak jsem psal ihned v prvním příspěvku, já zatím do 40. levelu (teď už tedy 42) nemusel zabíjet žádné moby, abych se dostal na vyšší level, ani abych si vydělal peníze nebo sehnal nějaký vzácný drop. V questech jsem zatím narazil myslím na 40 itemů, ale ty padali až po třech z jednoho moba.

Já se nesnažím bránit Aion zuby nehty, jenom ukazuji jiný pohled a snažím se vyvrátit některé bludy, které o něm jsou šířeny. Samozřejmě, je tam plno věcí, které mi vadí a mohli by se zlepšit a zatím to vypadá, že některé se zlepšují (patch 1.5.1, 27 k zabanovaných botů tento týden) a jiné se plánují (to video Aion Vision).

Albert: Já bych asi nic delšího a hlavně ucelenějšího nedokázal sepsat, takže se toho nikdo nemusí obávat :D
avatar 23. (#1110) Albert sepsal 26.11.2009 11:31
Qirixi mě naopak příjde, že dokážeš napsat ucelený odstavec úplně bez problémů. Všechny ty klady Aionu, které popisuješ, tu v té diskuzi zapadnou a budou tak porůznu rozsypané, kdyby sis dal tu práci a zkompiloval vše, cos tu napsal, tak by z toho byl určitě pěkný článek.
avatar 24. (#1122) archie sepsal 27.11.2009 9:43
Qirixi, tak skutečně napiš článek, ve kterém shrneš klady Aionu :D O tom to přeci je, aby každý napsal svůj názor. A tedy nechybí pohled z "přivrácené strany". Já tam prostě kladů vidím strašně málo. Ale bany botů bych se moc neoháněl, ve hře to rozhodně nikdy vidět nebylo. Proč taky, když každý bot musí platit za hru, že ;-)
avatar 25. (#1123) qirix sepsal 27.11.2009 12:43
To, že zabanovali boty jsem poznal ihned, jak jsem se lognul. I na místech, kde probíhám, abych se dostal do questících lokací, jsem to poznal – bylo tam plno mobů a nikdo je nezabíjel. Ceny většiny materiálu na aukci ihned stoupli na dvojnásobek. A že boti platí, to sice je pravda, ale důležité je, že jsou online nonstop, stále vytěžují servery (elektřina, databáze, opotřebení) a odrazují ostatní hráče hrát. Mimo toho ničí ekonomiku a většinu dropů činí bezcennými. On s nimi NCSoft trochu bojuje, ale asi má trochu jiné priority a boty nemá na prvním místě v seznamu :/

Tak teoreticky bych něco mohl sepsat, ale nejdřív musím dodělat většinu projektů a hlavně diplomovou práci. Mně všechno trvá dlouho a než bych něco dal dohromady, tak bych tím ztratil alespoň dva dny… Uvidíme, možná přes vánoce, třeba do té doby budu blíž k 50 a budu mít vyzkoušené, co se vlastně bude dít na maximálním levelu. A ano, hraní > magisterský titul > napsání toho článku :)
avatar 26. (#1125) Albert sepsal 27.11.2009 13:48
Tož to jsou rozumné priority, o to víc se budou Ti, které to zajímá na ten článek těšit. :)
avatar 27. (#1126) archie sepsal 27.11.2009 14:43
Jenže to zabanování vydrží malou chvilku. A vzápětí je vše při starém. To co o botech píšeš je pravda, ale firmu to moc nepálí. Tohle by si NCSoft totiž mohl dát jako motto: Trochu s boty bojujeme, ale máme jiné priority a boty nemáme na prvním místě v seznamu. Spíš na posledním.
avatar 28. (#1191) lachtan321 sepsal 13.12.2009 14:31
V tomhle sem s qirixem ja nechapu proc autor clanku tolik nema rad aion a proc ho tolik kritizuje a je mi to jedno kazdy ma svuj vlastni nazor,ale to co nachapu je to proc se snazis tolik hracu od aionu odradit.Je to skvela hra se skvelim spracovanim a to se spatnou grafikou si vyhrabal kde? Aion bezi na cryenginu 1 zadna jina mmo nema tak peknou grafiku a i kdyz letis to spracovani je uzasny jako autor bys mel byt objektivni a nepsat recenze na hdy proti kterym ses zaujaty.
avatar 29. (#1192) lachtan321 sepsal 13.12.2009 14:39
navic od ledna ma vijit velky patch ktery prida tolik veci jako by to byl datadisk napr.si sami s ostanima hracema muzete postavit vesnici pribidou nove skili pro kazdou postavu a na hlavni mesta budou utocit draci proste skela zabava kdyz budete expit v nejake lokaci a najednou budete povolani branit hlavni mesto proste parada :D

tady mate odkaz na maly clanek s videem kde je postane co vsechno vlastne pride video ma kolem 10 minut ale viplati se kouknout na cely

gamepark.cz/co_no...278744.htm
Přispívat mohou pouze registrovaní uživatelé

:: Rychlovky

© 2008-2024 MMOGames - systém naprogramoval Ondřej "Kalimero" Vašíček, design vytvořil - Vítek "Whizzzkey" Matuška, obsah - redakce
Tento server dodržuje právní předpisy o ochraně osobních údajů. Všechna práva vyhrazena. Bez svolení redakce není možno texty dále rozšiřovat!
Blogované AlterEgo | Seriál Prison Break
načítání načítání