Co vlastně chceme od MMORPG? (1.část): Atmosféra, Role-Playing

Autor: Heady | Korekce Mike
Sepsáno 21.2.2009 1:37 do kategorie Články

Co vlastně chceme od MMORPG?Je brzké ráno a sluneční paprsky ospale pronikají hustým mléčným oparem. Procházíš ponurými špinavými ulicemi, nohama se boříš se do vrstvy hnědého rozbláceného sněhu a jen doufáš, že je to sníh, protože si nevidíš ani na špičky bot. Pára z tvých úst se okamžitě ztrácí ve všudypřítomné mlze a čvachtavý zvuk rozmrzlé břečky se dutě rozléhá prázdným městem. Najednou ale tvůj stereotypní pochodový rytmus naruší cizí kroky. Znějí rychle, ale zároveň velmi tiše, hraničářův sluch ale jen tak něco neošálí. Už je ovšem pozdě, stihneš se jen rychle otočit a zahlédnout obrys postavy a záblesk krátké dýky. Naštěstí ti hbité smysly umožnily rychle uhnout, využiješ jeho amatérsky rozhozené rovnováhy a vracíš útočníkovi silný úder pěstí, kterým ho skolíš na zem. V tom zaslechneš další hluk. Zarazíš se a mlčky posloucháš. Ticho. Kroky ustaly současně s tebou. Uvědomíš si, o co jde, a začneš utíkat. Běžíš rychle a sníh ti klouže pod nohama. Každou chvíli musíš prudce uhýbat, nebo brzdit, protože se na tebe z mlhy vynoří rozbitá bedna, hromada odpadků nebo kusy nábytku. Už je ale pozdě, neorientuješ se a tak jen zmateně běháš pořád dokola. Kolem hlavy ti najednou prosviští hvízdající šipka a hned za ní letí další, která se ti zabodne zezadu do stehna a donutí tě rozplácnout se do mokrého špinavého sněhu. Za několik sekund slyšíš rychlé kroky a ...

Ukázka fantasy art

Takto nějak vypadá atmosféra ve hře. Sám patřím mezi hráče, kteří ji ve hře vyžadují, bohužel pro většinu dnešních hráčů je to téměř nic neříkající pojem. S dobrou atmosférou pak úzce souvisí i RP hrání. Pravděpodobně se ptáte jak? Je to jednoduché, dobrá atmosféra přímo svádí k RP hraní. Právě RP hraní věnuji první část tohoto seriálu, ve kterém bych vám postupně chtěl přiblížit všechny aspekty MMORPG her, proč jsou vlastně tak oblíbené, co nás na nich láká a především, co od nich vlastně chceme.

HrdinaCo tedy vlastně ona zkratka RP znamená? Je to Role-Playing - čili v češtině "Hraní na hrdiny". Princip spočívá v tom, že hrajeme za postavu (avatara), který nás ve hře prezentuje. Vrchol RP je pak vystupování postavy ve hře jako by to byla postava skutečná, myslící a ne jen "náš nástroj". V tomto případě tedy "naše chování" musíme přizpůsobit charakteru naší postavy. Vysvětleno v praxi - pokud budeme například hrát za velkého, namakaného, tupého orka, při vrcholném RP se naše projevy budou omezovat pouze na jednoduché věty typu "Uuhrmh, Pepe být unavený, potřebovat si lehnout, eerghhrer". A naopak pokud budeme hrát za mága, musíme se chovat jako vysoce inteligentní, často povýšený, arogantní a honosný člověk. Ve většině případů je však RP omezeno pouze na jisté vlastnosti (atributy) hrdiny, které ovlivňují účinky našeho jednání. Přestože dnes je opravdového RP v MMO hrách jako šafránu, musíme si uvědomit, že čistokrevné RP společenské hry daly, spolu s fantasy příběhy, počátek MMORPG žánru na poli počítačových her. Vyznavačů hraní na hrdiny ubývá stejně rychle, jako her, kde jsou stopy RP citelné. Většinu bych pojmenoval spíše MMOPVP/E.

Stále jsou však hráči, kteří vyžadují onu old-school RP atmosféru, a nedají na ni ve hrách dopustit. Otázkou zůstává, jestli se někdy dočkáme nové hry, která by nám nabídla právě tu chytlavou atmosféru. Pojďme se však podívat, co očekává od MMORPG člověk s velkým podílem na existenci tohoto webu, a zároveň hráč nejen MMO her, Kalimero.

Kalimero:

"Dle mě dokonalé MMORPG je takové, kde je herní systém vytvořen a vyladěn takovým způsobem, aby styl hraní nebyl v nekonečném ubíjení potvor za účelem honit xp, ale aby postup úrovněmi, popřípadě zlepšování skillů, bylo něco přirozeného, nesystémového, něco co bude doprovázet hráčův život ve světě. Ten by se neměl skládat, jako je tomu dnes, z neustálých akcí a bojů, ale mnohem více využívat sociálních možností. Hra by tak byla více o komunikaci, reálném trhu, nutnosti vést a živit město, a tak podobně. Využít konečně možnosti MMO a ne dělat jen velké multiplayerové mapy."

SekerníkKalimero je tedy zjevně typem hráče, který má RP ve hrách rád. A co vy? Vyžadujete od hry RP atmosféru, nebo máte radši jiné aspekty hry a položku RP řadíte na druhou kolej? Svěřte se v diskuzi pod článkem! Pokud je RP právě to, co od hry očekáváte? Pokud ano, neměli byste opomenout Star Wars Galaxies, EVE Online a z fantasy například Free-To-Play Rohan Online.

Příště si řekneme něco o závislosti, chování hráčů a vůbec vztahy reálného života s tím herním.

Diskuze o tom, jak by mělo vypadat dokonalé MMORPG, najdete na foru.

Další články v seriálu Co vlastně chceme od MMORPG?

Popis seriálu: Seriál o tom, proč nás MMORPG tak fascinuje. Postupně si odhalíme jednotlivé aspekty kouzla MMORPG


Anketa

Máte rádi RP prvky v MMO hrách?
Hlasuj a získej 15 měďáků do pokladnice
[20.2.2009]
Klíčová slova: Role-Playing
Zdroj: -
Sdílej článek: Odkažte článek na Facebooku Odkažte článek na Twitteru Odkažte článek na Google Bookmarks Odkažte článek na Linkuj Odkažte článek na Delicious Odkažte článek na Digg Odkažte článek na Vybrali.sme.sk Odkažte článek na Pozrisi Odkažte článek na Top články

Diskuze k článku

avatar 1. (#300) Deathwing sepsal 21.2.2009 11:55
Podle mě se RP hraje nejlépe v MMORPG, která má silnou historii a pokud možno je dělaná alespon z části podle knižních předloh. K těm zmiňovaným hrám bych připojil právě i Lotro :), komunita je až na výjimky dospělá a svět je tvořen podle knižních licencí. U takového wow si to nedovedu představit. Tam člověk jde a na každém metru slyší omg, rofl, noob :)...ale určitě záleží na tom, s kým hrajete.
avatar 2. (#301) Kalimero sepsal 21.2.2009 14:42
Ta úvodní povídka je krásně barvitá.
Zobrazit | Přesunout - Odpověď na příspěvek #300 uživatele Deathwing
Nemyslím si, že by RP bylo nějak zvýhodněno silnou historií nebo světem dle předlohy. Důležití je, aby byl svět uvěřitelný a RP hraní tam dokonale zapadlo. Faktem bohužel je, že to vážně chce trošku odrostlejší hráče a nebo známou partu lidí. Naopak RP s lidmi co neznáte a oni ho hrají dobře je o to lepší, že opravdu nevíte kdo za postavou je a tak plně vnímáte jeho hraní. Fratna odvedle může být RP herec s velkým H ale pořád víte že je to Franta :)
avatar 3. (#302) Deathwing sepsal 21.2.2009 14:45
No nemusí ji tvořit předlohy, ale přece jen člověk, který u daného námětu strávil hodiny čtení má větší sklon k rp hraní, jelikož může hrát ve svém oblíbeném světě, ztotožní se s ním rychleji a lépe :)
avatar 4. (#303) Kalimero sepsal 21.2.2009 14:56
To máš asi pravdu. To je pak ale osobní předpoklad, ne obecné pravidlo
avatar 5. (#304) Deathwing sepsal 21.2.2009 15:15
Pravda, jen říkám jak to vidím :)
avatar 6. (#305) Abodam sepsal 21.2.2009 20:27
Já musím souhlasit s oběma názory. RP se lépe hraje ve svetě, který znáte, víte jakou má mytologii apod. Ale nejde to bez party lidí, kterou RP baví a užívá si to stejně jako vy. Podle mě je ve WoW prakticky velmi malá možnost hrát RP, dalo by se říct, že hra je stavěná na progress v PvE.
avatar 7. (#306) Kalimero sepsal 22.2.2009 0:31
Má to jedinou a známou příčinu. Hry jako wow se nezamřují na volné hraní ale na "propracovanej" systém. Vše se tedy točí pouze okolo systému. Vše si vybíráte tak, abyste co nejlépe využili systém a byly tak "nejlepší". člověk počítá co s čím a jak aby byla nejlepší kombinace. špatně. dokud tady tyto systémové informace nezmizí a nenahradí se pouze hrubým nástinem, dycky to tak bude
avatar 8. (#385) Albert sepsal 26.2.2009 17:30
Já myslím, že hlavní problém s RP hraním je to, že někdo prostě nemá dostatečnou fantasii nebo spíš odvahu a sebejistotu a nedokáže se proto vžít do jiné role, než je jeho vlastní, kterou ještě nemá dořešenou. K tomu, aby člověk mohl hrát RP, nejdřív musí být vnitřně svobodný, pak jde všechno.
avatar 9. (#388) Deathwing sepsal 26.2.2009 23:58
Možá chybí i víc odvaha,přeci jen,pokud hraješ RP s někým koho dobře znáš a víš že to dokáže prožívat stejně jako ty, je to lehčí než hrát RP s někým s gildy o kterém nic nevíš
avatar 10. (#389) Albert sepsal 27.2.2009 0:20
Určitě, když se spolu znáte, tak si dovolíte mnohem víc. U člověka, kterého neznáš tě svazuje nejistota jestli nebudeš trapnej např. (můj případ) Osobně RP považuji za vrchol hráčského umění, je to v podstatě neustálá improvizace, která přitom musí mít hlavu a patu. Chce to jasnou mysl, proto RP nedělá problém mladým lidem, kteří mívají rychlé uvažování a jsou bezstarostní. Mám kamaráda, který je vynikající RP hráč, jestli se tu někdy ukáže možná poradí váhajícím jak na to.
avatar 11. (#395) Deathwing sepsal 27.2.2009 16:33
Zobrazit | Přesunout - Odpověď na příspěvek #389 uživatele Albert

To by bylo fajn, pár rad do začátku :)
avatar 12. (#400) Kalimero sepsal 27.2.2009 18:04
tak já si nemyslím že by měl mít někdo komplexy z toho, že mu nejde RP. to není jak herecký výkon. Nikdo vám stejně neřekne "hraješ to blbě" protože by to nebylo RP chování :) Dle mě stačí být přirozený a jde to samo. Nikdo po vás nechce, abyste vymýšleli lyrickou mluvu. Prostě se jen vžijte do postavy a zakouzlete "zpomal" na člena své skupiny jen proto, že jste třeba arogantní elfí mág(to oni většinou bývají) a on o vás řekl zrovna něco nepěkného
avatar 13. (#402) Albert sepsal 27.2.2009 18:21
Kalimero to je jako kdybys vyprávěl hladovému, že nemusí mít hlad, že přejde sám od sebe, nebo mu radil, ať dělá, že není hladový. Budeme na to muset jít trochu od lesa. Já mezi ty "zakomplexované" hráče patřím, i když v poslední době jsem si už dokázal představit i zábavné RP postavy. Neber to prosím jako, že s tebou nesouhlasím, naopak se zbytkem souhlasím do puntíku, ale s obecnými tezemi je to těžší. Jsou výsledkem složitý syntézy a člověk, aby je pochopil, musí pochopit všechny prvky, které byly syntetizované do té jedné věty. Je to obtížnější, ale v důsledku nejrychlejší cesta k pochopení problému. Jelikož i kdybys tu syntetizovanou pravdivou větu opakoval 50x, byla by 50x stejně pravdivá, ale 50x by bohužel také zůstala nepochopená.
avatar 14. (#403) Albert sepsal 27.2.2009 18:37
Abych byl názornější, je to jako kdyby mistr hodinář svému učni ukázal hotové hodiny a řekl "Vidíš, takhle se to má dělat". Upozorňuji, že to nemyslím zle ani v tom nejmenším, snažím se věci přijít na kloub, protože kolik znáte hráčů RP? I v Evropě jsou obecně výrazně v menšině, a to i mezi hráči na výsost RP hry jako je DDO.
avatar 15. (#404) Albert sepsal 27.2.2009 18:56
..vím, žes to myslel dobře, nezlob se za tu opozici, kterou jsem zaujal, ale zrovna teď jsem zažil přesně to, že se mi někdo snažil sdělit obecnou větou pravdu. Nedokázal jsem jí pochopit, stejně jako učeň nedokáže pochopit hodiny a když jsem vysvětlil, že přijmout obecnou větu není tak snadné, jak si dotyčný myslí, dostal jsem na oplátku opakování oné obecné věty, jen jinými slovy. To už jsem viděl, že mě dotyčný vůbec neposlouchá a nepochopil, že nejsem připravenej přijmout obecnou větu, tak jsem se snažil naznačit. Kdybych mu neřekl, že akorát rád poslouchá sám sebe jak je chrytrej, tak by se mi těch opakování dostalo asi víc. Dám si teď zas pauzu, protože jsem se nějak moc rozepsal a omlouvám se za to, jen se snažím trochu rozkrýt obecnou problematiku vysvětlování a řekněme učení.
avatar 16. (#405) Kalimero sepsal 27.2.2009 19:34
Přiznám se, že ač jsem se snažil a četl si to vícekrát, tak ti moc nerozumím.

Jen jsem se snažil říct, že přestože někdo může mít s RP hraním problémy, protože se bojí esli dělá něco špantě, tak se nemá čeho bát, protože o nic nejde. Nejsou tu žádné následky. Asi jsi chtěl říct něco ve smyslu "Když neumím plavat a ostatní mi říkají skoč, nic to není, tak já vím že to něco je, protože to neumím a oni ano", ale toto je něco jiného. Je to jen hra. I můj mladší bratranec si může zahrát s námi dračí doupě i když to v životě nehrál. Bude se bavit i když nebude tak věrohodný jako ostatní a o tom to je. Umět se bavit a nestresovat ze takovými zbytečnými věcmi.
avatar 17. (#406) Albert sepsal 27.2.2009 19:47
jj mluvím o tom plavání, pochopil si to dobře. Jen jsem chtěl naznačit, že někdo do vody jen tak nevleze, i když by chtěl a ostatní ho uklidňovali, že to nic není a tomu proč to tak je chci porozumět.
avatar 18. (#407) Albert sepsal 27.2.2009 19:54
Je to jako se šnekem, který pokaždý když vystrčil oči, uviděl malý děcko s nůžkama. Těžko ho přesvědčit, aby znovu vylezl, že tam už žádný děcko není, nebo, že už nemá nůžky.
avatar 19. (#408) Albert sepsal 27.2.2009 20:08
Nebo je to jako s nočními zvířaty, co vycházejí pro potravu jen v noci, kdy nejsou vidět. Protože, kdyby vyšli ve dne, sežrala by je dravá zvěř.
avatar 20. (#410) Albert sepsal 28.2.2009 0:53
Kalimero, ty jsi čistá duše, proto je to pro tebe tak těžký pochopit, neznáš tyhle věci, nikdy se tě nedotkli. Máš úplnou pravdu ve své obecnosti, protože ti tak byla dána od začátku. Někdo ale žil celý život ve lži a musí se k ní teprve dopracovat, tzn. nejdřív se zbavit špatného, tak že ho najde a pochopí a pak teprve přijmout dobré.
avatar 21. (#416) Albert sepsal 28.2.2009 16:43
[27.2.2009 16:56:24] Ondřej Vomáčka: ahoj příteli, je tě třeba, jak si na tom s časem?
[27.2.2009 19:03:57] Ondřej Vomáčka: chci tě poprosit o malou pomoc
[15:36:24] ripppak: povidej
[15:37:22] Ondřej Vomáčka: ahoj na tom webu, co jsem ti posílal link je článek na téma role-play, moc se nediv, ale jsi nejlepší rp hráč, kterýho znám, tak jsem tě chtěl poprosit, jestli bys tam nezašel a nenapsal pár rad, těm co neví jak na to
[15:38:21] ripppak: smajra nejsem zrovna tvurci osobnost :)
[15:39:08] Ondřej Vomáčka: :) žádný strachy, nechci po tobě nic, co by ti nebylo úplně přirozený.. jen se tma mrkni a uvdiíš, jestli máš k tomu co říct ;)
[15:39:23] ripppak: ok
[15:42:48] ripppak: ale hele popravde nevim jestli se neco takoveho jako rp da vysvetlit ..
[15:42:57] ripppak: to by melo byt neco jako podmineny reflex
[15:43:00] Ondřej Vomáčka: taky si myslím
[15:43:25] Ondřej Vomáčka: i když věřím, že nějak zapnout se dá u každýho
[15:43:28] ripppak: btw co to hrajes za mmorpg ?
[15:43:32] Ondřej Vomáčka: "zapnout"
[15:43:36] Ondřej Vomáčka: teď nic
[15:43:48] ripppak: zaparil bych si na nejakem totalne rp serveru neco :)
[15:43:51] ripppak: uz mi to chybi :)
[15:43:55] ripppak: j
[15:52:40] ripppak: smajra ty me takhle vychvalujes mam se cervenat? .)
[15:54:13] ripppak: a o co vlastne jde na tech strankach ..
[15:54:24] ripppak: nejak sem si je jeste moc neprelouskal
[15:54:48] Ondřej Vomáčka: je to infoportál pro online gamesy..
[15:55:08] ripppak: jou
[15:56:21] ripppak: prilis se omlouvas kdyz tam pises..
[15:56:31] Ondřej Vomáčka: mě to nevadí
[15:56:33] ripppak: sdelujes svuj anzor.. za ten se omlouvat nesmis
[15:56:37] ripppak: *nazor
[15:56:43] Ondřej Vomáčka: neboj, já si za svým stojím
[15:57:01] ripppak: nechapu vubec ty uvahy ktere tam pisi ..
[15:57:09] ripppak: jak se muze nekdo bat ze to dela spatne ..
[15:57:18] ripppak: tam neni co delat spatne.. tvoris to ty sam ..
[15:57:29] Ondřej Vomáčka: ano já tam mluvím o strachu
[15:57:53] Ondřej Vomáčka: vůbec začít
[15:57:59] ripppak: ten clovek sam si vytvori jakysi osobnostni profil postavy a takovy je .. samozrejme ze je to promenne a neni to ustalena vec.. ale nevidim v tom vubec zadnou obtiz..
[15:58:27] Ondřej Vomáčka: pokud se nebojíš .. a nikdy ses nebál, nedokážeš si to přestavit
[15:58:31] ripppak: a kdyz nevedej jak zacit . tak at prenesou svou osobnost do te hry ... nebo osobnost jakou by chteli byt ..
[15:59:08] ripppak: nebo jako to dela spousta jinych .. at zkoupirujou nejaky klasicky profil ..
[15:59:16] ripppak: takove ty standartni jako zloun dobrak .. a podobne
[15:59:21] ripppak: tim se musi zacit
[15:59:37] ripppak: tak jak v zivote to nejde .. rozlisovat takhle jednuduse.. tak takhle v te hre zacit muzou
[15:59:52] ripppak: proste si vyberou jestli budou kladasove nebo zapornaci .. no a pozdeji muzou tu postavu rozvijet .. aby byla slozitejsi
[16:00:03] ripppak: takhle si to predstavuju ja
[16:00:20] Ondřej Vomáčka: chce se ti o tom psát?
[16:00:40] *** Volá ripppak ***

dál už jsme si povídali a spíš o jinších věcech, dohodli jsme se, že tento krátký rozhovor sem postneme, než to probírat znovu
avatar 22. (#775) xube sepsal 26.10.2009 0:35
Mozno to niekoho bude zaujimat, tak sem prihodim na moj Role Play projekt v Alternativnom World of Warcraft svete. Projekt sa vola Posledna krv.

Spoiler: (pro zviditelnění textu najeďte na blok myší)
Přispívat mohou pouze registrovaní uživatelé

:: Rychlovky

© 2008-2024 MMOGames - systém naprogramoval Ondřej "Kalimero" Vašíček, design vytvořil - Vítek "Whizzzkey" Matuška, obsah - redakce
Tento server dodržuje právní předpisy o ochraně osobních údajů. Všechna práva vyhrazena. Bez svolení redakce není možno texty dále rozšiřovat!
Blogované AlterEgo | Seriál Prison Break
načítání načítání