Recenze hráče Robby Pinky

• ekonomika
  • hraní přes prohlížeč
  • originalita
  • pravidelné updaty
  • hraní zdarma
  • nesedne každému
Hra Runescape už zanedlouho oslaví 10 let svojí existence. Od té doby se řady jejích příznivců neustále rozšiřují a za tu dobu ji už vyzkoušelo přes 100 milionů lidí z celého světa a drží tak světové prvenství. Hráčů, kteří za hru platí jsou už skoro 2 miliony, čímž ve světovém měřítku obsazuje 3. místo. V současné době nabízí desetitisíce herních předmětů, tisíce herních postav a monster, 165 adventurních questů, skoro 40 originálních miniher, 25 skillů a mnoho lokací které čekají na prozkoumání.

Ale dost čísel. RS se neustále vyvíjí a dovolím si říct, neustále zlepšuje. Z čistě textové formy z roku 1999 se hra vyvinula do jakési pseudo 3D podoby v roce 2001 která vypadala jako kdyby jí nějaký školák nakreslil v malovnáí. Další velká změna se konala v roce 2004 a poté roku 2008 jsme se dočkali fullscreenu, textur a světelných efektů. Díky tomuto vývoji si ale bohužel spousta lidí pamatuje RS právě z některého tohoto historického období. Je to možná také vinou recenzentů, kteří nezřídka používají u svých recenzí letité a neaktuální screenshoty, kterých je plný internet.

Hra se přiliš nepodobá žádné jiné MMORPG která je na trhu. Ať už za to může samotný gameplay, nebo strategie tvůrců hry, kteří se zatím snažili fungovat bez přehnané reklamy a propagace. Vsadili na postupný vývoj a na postupné zízkávání hráčů, kteřý ale poté zůstavají hře věrní (o čm svědčí fakt, že asi třetina platících hráčů již hraje kolem 5 let). To zaručuje pravidelně přidávaný obsah, který je asi z 90% určen pouze platícícm hráčům. Cenu za hru představují pouze měsíční poplatky, které jsou ovšem na dnešní poměry dost nízké. Jinak není potřebu hru kupovat a slušnou část jde hrát bez omezení zadarmo.

Činností, které můžete ve hře provádět je celá řada a je jen na svobodném rozhodnutí každého, jakou se ubere cestou. Základem je trénování základních dovedností jako je vaření, rybolov, sekání dřeva či kování. Nebo se také můžete věnovat boji s monstry nebo ostatními hráči. Spestřením jsou minihry, které nabízí bojové klasiky jako "ukradni vlajku" nebo 2 bojující týmy proti sobě až po nebojové šílenosti jako výroba rumu, rybaření na potápějící se lodi či vykrádání pyramidy. Dalším pilířem této hry jsou questy, které se hodně liší od těch, které známe z většiny jiných her. Jsou totiž vytvořeny na způsob adventury, takže se dočkáte spousty rozhovorů, hádanek, hlavolamů a občas i nějakého toho více či méně logického kombinování předmětů. Ve hře je už více jak 10 hlavních questových linií, které obsahují více jak 5 questů, které na sebe navazují a navíc se v určitých místech i prolínají či spojují a vedle nich existuje ještě celá řada dalších, menších questů, které ovšem nejsou o nic méně zábavné.
Mezi questy a minihrami se celkem nedávno usídilily tzv "achievement diaries" a "distractions and diversions". AD tvoří souhrn různých činností, které je třeba vykonat na určitém území bez nějakého hlubšího důvodu, ale za to je za ně moc zajímavá odměna (něco na způsob questů z jiných MMO) a D&D představují jakési minihry, se kterými se můžete náhodně setkat v průběhu hraní. Patří sem například odhalování tučňáků-špionů, hledání a kopání meteoritu, eliminace zdivočelého stromu nebo hledání pokladu pomoci různých map a dalších indicií.

Jak asi tušíte, jedná se o slušnou směsku hromady nesourodých událostí a činností, které ale dohromady tvoří neuvěřitelně komplexní svět, ve kterém se vše navzájem ovlivňuje. V centru toho stojí jedna velká společná ekonomika, do které se zapojuje každý hráč, nezávisle na tom, kde právě sedí a na jakém serveru je přihlášený. Herní účet totiž není vázán na server a ani obchody se na servery neomezují. Vše probíhá globálně a i umístění hráče v hiscores je jednotné.

Hiscores jsou jednou z oficiálních součástí hry. Další je například oficiální forum, které svého času bylo největší na internetu a v neposlední řadě také Knowlidge base - herní manuál, který obsahuje všechny potřebné informace ze hry.

Je toho ještě spousta, ale to nejdůležitější jsem snad popsal. Runescape si každý musí zahrát sám aby si o něm udělal vlastní představu. Často se setkávám s názorem, že je to jednoduchá hra s ošklivou grafikou, která je určena malým dětem. Já si ale myslím úplný opak a doufám, že krásy této hry časem objeví ještě víc lidí.
Vloženo: 2.5.2010 17:13 | Naposledy upraven: 2.5.2010 18:34
Hodnocení: 90% | Grafika: 80% | Šance na závislost: 3 z 5 | Časová náročnost: 4 z 5
Hra: World of Warcraft
  • svět
  • PvP
  • dungeony
  • raidy
  • pořád to samé dokola
  • zastarávání
Co napsat k nejhranější onlinovce? Strávil jsem u ní hodně hezkých chvil. Vždy jsem se řadil spíš mezi odpůrce WoW, ale s přívalem nových přehypovaných titulů si čím dál častěji na wowko nostalgicky zavzpomínám. Mám ale pocit, že tvůrcům už opravdu pomalu dochází dech a ze svého díla už toho asi víc nevymáčknou. Omílání stejných postupů stále dokola asi nezachrání ani drobná vylepšení, která čas od času vypustí. Samotný systém hry už příliš zakořenil a ustrnul a teď už jen čekám, kdy zájem lidí začne upadat a World of Warcraft se pomalu odebere na věčný odpočinek.
Vloženo: 2.5.2010 16:51
Hodnocení: 80% | Grafika: 60% | Šance na závislost: 3 z 5 | Časová náročnost: 3 z 5
Hra: Lord of The Rings Online
  • krásný svět
  • hudba
  • atmosféra
  • komunita
  • neoriginální gameplay
  • dlouhá doba cestování
Kritizovat povedenou hru jako je LOTRo jde opravdu hodně těžko. Nebýt proklatého WoW, tak bych byl z této hry unešený. Bohužel jsem se už kdysi dávno přejedl neustálého plnění stejných questů a téměř bezcílného běhání krajinou. Samozřejmně jsou tady příběhové questy, které mě bohužel také příliš neupoutaly. LOTRo má opravdu silné kouzlo, mne ale bohužel minulo...
Vloženo: 2.5.2010 16:04 | Naposledy upraven: 2.5.2010 16:05
Hodnocení: 80% | Grafika: 80% | Šance na závislost: 2 z 5 | Časová náročnost: 3 z 5
Hra: Age of Conan: Hyborian Adventures
  • krásná grafika
  • soubojový systém
  • tutorial
  • mrtvý svět
  • svět rozdělený na regiony
  • bugy
Na první pohled se AoC tváří jako dokonalá hra, která oproti svým současníkům přináší celou řadu vylepšení. Tutorial s dabovanými rozhovory vás vtáhne do dobrodružného děje a vy si naplno vychutnáváte každý úder své zbraně, jejíž ovládání je mnohem interaktivnější než v jiných hrách. To samé platí pro kouzlení nebo střelbu z luku. Nemluvě o tom, že boj můžete vést i přímo ze sedla svého koně, což bylo do té doby nevídanou záležitostí. Navíc v sobě hra skrývá slušný gildovní systém s možností stavby vlastního města a pro skupinové vyžití i několik zajímavých dungeonů. Také nesmím zapomenout na fatality (možnost useknout soupeřovi hlavu nebo ho jiným efektním způsobem vyřadit z boje).Tyto vychytávky ale bohužel nezaručují nejlepší hratelnost...

AoC je ale asi hlavně známý pro svojí překrásnou grafiku. Ta je ale ovšem tak trochu dvojsečnou zbraní, protože se na každém kroku možná setkáte s kontrasty mezi malebnými výjevy a nezáživnými pláněmi či lesíky (s hodně nepovedenými stromy). Místy jsou lokace opravdu překrásné, ale často spíš nudí svojí jednotvárností a chybějící jiskrou. Nekoplexnost prostředí navíc dál sráží rozdělení světa na regiony, které jsou navíc instancovány.

Hru jsem hrál před rokem a je možné, že se situace už zlepšila. Ale vzhledem k tomu, že už tenkrát ve hře přežívala jen sotva desetina hráčů z počátečního počtu a stále ubývali, tak přiliš nevěřím že stáli tvůrcům za to, aby ve hře zavedli nějaké razantní změny. (několik změn které jsem tenkrát zažil na vlastní kůži byly jen přehnaný hype)

Vloženo: 2.5.2010 15:44
Hodnocení: 70% | Grafika: 100% | Šance na závislost: 3 z 5 | Časová náročnost: 2 z 5
Hra: 4Story
  • česká lokalizace
  • nepovedená kopie WoW
Dobře chápu, že kopírování jistého herního principu a mechanizmů se ve většině současných her stalo neodmyslitelným standardem. Když se k tomu ale přidá okopírování veškeré grafiky a vesměs všeho ostatního, tak je to už trochu na pováženou. Hra sice obsahuje několik "originálních" ras a hlavně možnost dobývat území, ale kvůli tomu mi za víc jak ty 2 hodiny hraní tato hra rozhodně nestojí...
Vloženo: 2.5.2010 15:12
Hodnocení: 10% | Grafika: 20% | Šance na závislost: 1 z 5 | Časová náročnost: 2 z 5